En mental exkursion

Det sägs att man skapar sig perspektiv av att resa. Kanske lite klyschigt men jag måste trots allt hålla med om det. Under mina matresor genom åren har jag, förutom att ha byggt upp min smak och doft-bank, fått perspektiv på saker och ting. Dessa saker har, tro det eller ej, ofta en relation till mat och dryck; två i särklass mäktiga fenomen som har hjälpt mig att bygga upp min karaktär. Att få bevittna och uppleva hur man äter och dricker i andra länder, är lika självklart för mig som det är för en trendig gym-maniker att få i sig sin dagliga dos av sockerfri energidryck, osaltad mat och överkokt broccoli.

Nyligen var jag i Paris för min årliga hedonistiska exkursion inom maten och dryckens sexiga värld. Efter otaliga samtal med både främlingar och vänner där, bekräftades återigen mitt synsätt över hur fransoserna tacklar sin vardag. En vardag utan ständiga koncept och trender, vilka mer än någonsin genomsyrar vårt uppkopplade samhälle idag. Det ska vara kalorier men inte för många kalorier i maten. Det ska vara sockerfritt och energidrycker skall konsumeras i fabulösa mängder. Nyfrälsta vegetarianer och veganer skall predika om sina fantastiska nya livsval, efter att ha sett en film om köttkonsumtion. Kött-substitut tränger sig fram alltmer i livsmedelsbutikerna, vilka är lika trevliga att tugga i som frigolit. De främsta uppbärarna av dessa trender och koncept återfinns i sociala medier i form av så kallade influencers; livs levande reklamskyltar som bland annat förklarar varför du skall ta din dagliga kanyl av sockerfri energidryck.

Förstå mig rätt nu. Den generella livsstandarden man har i Sverige är en ynnest att få kunna ta del av, jämfört med många andra utvecklade länder. Men å andra sidan känns det som att det råder någon form av allmän konsensus kring njutning och lustfyllda aktiviteter här. Det känns som att allting måste vara ett enda stort projekt eller koncept. Gud förbjud att man tar ett glas vin till lunchen på en tisdag utan att få sneda blickar riktade mot sig; eller efter jobbet utan att märka det med det allt så hippa uttrycket "AW". Det är nästan som att man ackumulerar glädje och lustfyllda aktiviteter samt handlingar till helgen - genom vilken man på något bisarrt sätt får lov att leva ut sina luster och begär.

Vill du ha den dekadenta bakelsen från ditt favoritbageri på onsdag; avnjut den utan att märka det med "vardagslyx". Att få kunna leva, är lyxigt. Att därtill ha möjligheten att ta del av allt spännande inom maten, dessertens och dryckens värld, är fantamej själsligt berikande. Fransmännen har något de kallar för "joie de vivre", vilket lämpligast kan översättas till "njutning av livet". Ni trendnissar som håller på med nyårslöften och andra coola saker, kan väl ändå prova på att vattna livet med lite mer "joie de vivre"...? Bryt loss dig från normernas bojor och fly ut på en vardaglig hedonistisk eskapad. Gör din tisdag lite mer till en fredag. Lika mycket som att kroppen och hjärnan behöver fysisk aktivitet, likaså behöver vi exaltera själen mer av det som tillsynes ses som någon sorts förbjuden frukt i Edens lustgård.

Jag har alltid varit konfunderad över den historian. Var det ett äpple? Kurden i mig säger att det är ett granatäpple. Struntsamma. Jag tror det finns saker av mer vikt i livet än det. En av dem är att jag nu skall avnjuta en äppelpaj.














Comments

Popular Posts